تحرص مؤسسة التضامن على أداء رسالتها من خلال تنويع الخدمات المقدمة لعميلاتها

لطلب التمويل، إضغط هنا

١,٦ مليون

عميلة تم خدمتهن

١٧١١٢٠

عميلة نشطة

٧٩

فرع في مصر

١

التمويل الجماعي

تم اطلاق المنتج الجماعي عام 1996 للسيدات صاحبات المشاريع متناهية الصغر اللاتي تعملن بدورة رأس مال صغيرة، فردية و متعددة وذلك لتحسين مشاريعهن.

معايير التمويل

  • تحمل جنسية مصرية ورقم قومي.
  • فوق ١٨ سنة.
  • تمتلك مشروع قائم - لمدة عام على الأقل.

خصائص التمويل

  • حجم المنتج لكل عميلة: من ٥٠٠٠ الى ٨٥٠٠ جنيه.
  • عدد العميلات: من ٥ الى ٩ سيدات.
  • مدة التمويل: ١٠ – ١٢ شهر.
  • السداد: كل اسبوعين.
  • الضمانات: ضمان المجموعة.
٢

التمويل الفردي

أطلق هذا البرنامج عام 2015 ويستهدف الدعم المالي للمشاريع الفردية المتعددة.

معايير التمويل

  • تحمل جنسية مصرية ورقم قومي.
  • فوق ٢١ سنة.
  • تمتلك مشروع قائم - لمدة عام على الأقل.
  • لديها مهارات إدارية مقبولة في إدارة المشروع.

خصائص التمويل

  • حجم المنتج لكل عميلة: من ٨٠٠٠ الى ٥٠٠٠٠ جنيه.
  • مدة التمويل: من ١٠ – ١٨ شهر.
٣

تمويل الأسرة للآلات والمعدات ووسائل النقل

قامت مؤسسة التضامن للتمويل الأصغر بطرح منتج جديد للسوق )تمويل الأسرة للآلات والمعدات ووسائل النقل( وذلك ابتداءً من شهر مارس ٢٠١٨ الهدف من المنتج الجديد هو دعم العميلات بمجموعة متنوعة من المعدات والآلات ووسائل النقل مثل: ماكينات الخياطة، ماكينات تصوير، ثلاجات العرض، آلات تقطيع البلاستيك، تروسيكلات، موتوسيكلات.

معايير التمويل

  • تحمل جنسية مصرية ورقم قومي.
  • فوق ٢١ سنة.
  • لديها مهارات إدارية مقبولة في إدارة المشروع.

خصائص التمويل

  • حجم المنتج لكل عميلة: من ٥٠٠٠ الى ٥٠٠٠٠ جنيه.
  • مدة التمويل: من 8 - 20 شهر.
٤

التمويل الذهبي

معايير التمويل

  • فوق ٢١ سنة.
  • لديها مهارات إدارية مقبولة في إدارة المشروع.

خصائص التمويل

  • حجم المنتج لكل عميلة: من ٥٠٠٠٠ إلى ١٠٠٠٠٠.
  • مدة التمويل: ٣٦ شهر.

الخدمات الغير مالية

بالتزامن مع اتجاه التضامن للتمويل الأصغر نحو رضا العميلات التام وبالتالي الاحتفاظ بهن، تلتزم مؤسسة التضامن بتقديم المزايا التالية:

١ . خدمات تأمينية : من منطلق إيمان مؤسسة التضامن بدور العميلة في تلبية احتياجات أسرتها، تعطي أولوية كبيرة لتقديرها وذلك عن طريق التأمين على عميلات التضامن كما يلي:

  • بدل إقامة في المستشفيات للعلاج للتعويض عن الدخل البديل
  • العجز الكلي المستدام
  • حالات الوفاة

٢. المعارض التجارية : التوجّه نحو خدمة العميلات يتلخص في فكرة واحدة: مساعدة الناس؛ تؤمن مؤسسة التضامن بأن خدمة العميلات تخدم تحقيق الهدف النهائي للعميل وتقديم الدعم. لذلك، تقدم التضامن لعميلاتها الفرصة لبيع وتسويق منتجاتهن من خلال المشاركة في المعارض مثل معرض القاهرة الدولي، المعرض الدولي للحرف اليدوية، إلخ.

٣. رحلات الصيف : استنادًا إلى إيمان التضامن بالجهود الهائلة التي تبذلها العميلات في العمل طوال العام تقوم مؤسسة التضامن بتمويل الرحلات الصيفية للعميلات وعائلاتهن إلى بعض المدن الساحلية مثل الإسكندرية ومرسى مطروح

ماذا قالت عميلاتنا؟

  • 2447
    زينب بتنصح كل سيدة أن تتحمل دائما كل الصعاب والمحن مهما كانت، ولا تهزم من حمول الحياة وتحقق المستحيل بالصبر والإرادة القوية زينب، عميلة التضامن
  • 2394

    مؤسسة التضامن سهلت عليا كتير بعد توفير خدمة الدفع مع فوري.. طريقة الدفع بقت اسهل ووفرت وقت اكتر للشغل

    نوره – عميلة التضامن
  • 2387
    انا بشتغل من خمس سنين عندي كوافير واتيليه. انا مخططة لخمس سنين قدام نفسي افتح سنتر متكامل كوافير، فساتين، اكسسوارات، وجيم  قول لكل ست لازم يبقى عندك خطة عشان الفرصة لما تجيلك تبقي جاهزة  اسلام – عميلة التضامن
  • 2233
    ظروف الحياة بتخلي أي سيدة تشتغل وتساعد في البيت نجاح-عميلة التضامن
  • 2230
    نفسي أجدد ماكينات الخياطة كلها عشان تبقى بالكمبيوتر و أكبر مشروعي وأملك أكتر من فرع ’مروة-عميلة التضامن
  • 2226
    أنا عندى 3 أولاد في كليات وبقالي 22 سنة بشتغل علشان نفسي اشوفهم في الجامعة أمل- عميلة التضامن
  • 2223
    أنا وجوزي دايما ساندين وبندعم بعض رشا- عميلة التضامن
  • 2220
    مؤسسة التضامن ساعدتني أنمي مشروعي والشمسية اللي أدوهالي هدية مفيدة جدا . نصيحتي لأي سيدة مهما كانت ظروفها أنها تتحلى بالعزيمة السيدة-عميلة التضامن
  • 2216

    ......  مبحسش بالتعب عشان الشغل متعة بالنسبة ليا

    عطيات- عميلة التضامن
  • 2212
    الشغل مش بيكسف ولكن بيقوي.  أكتشفت أن الناس بتحب الحيوانات الأليفة وده اللي شجعني وحببني في الشغل أمل-عميلة التضامن
  • 1224
    في بداية حياتي اتعلمت صنعة ووقفت مع جوزي في سوبرماركت ايدي في ايده. وبقول لكل مرأة اتعلمي صنعة تجَنِبِك ظروف الحياة سلوى – عميلة التضامن
  • 1212
    رحلة المعمورة كانت مفاجأة حلوة، وأحلى حاجة إني إتعرفت على ناس جديدة بأفكار مختلفة وإني أخذت أجازة من الشغل كريمة، احدى عميلات التضامن
  • 1194
    هو في حد مبيشتغلش؟! لازم تشتغل عشان تعرف تجيب الجنيه. الشغل مش عيب، أنا قابلني صعاب بس وقفت على رجلي وربنا وقف معايا نادية – عميلة التضامن
  • 1153
    جوزي صياد وأنا عندي مطعم سمك فقررت أخد تمويل من مؤسسة التضامن علشان أفتح فرع تاني صباح، احدى عميلات التضامن
  • 1132
    .بشتغل أنا و أختي و ابني في صناعة سلال من الخوص، شغل الخوص ممتع جداً وبننتج حوالي 150 قطعة في اليوم كريمة، احدى عميلات التضامن
  • 1119
    أنا بحب أطور من نفسي، وأحافظ على مكانتي في السوق، عشان كدا أخذت تمويل من مؤسسة التضامن وكبرت مشروعي هبه – عميلة التضامن
  • 1116
    الشغل مش عيب واللي في دماغها مشروع مفيش حاجة حتوقفها لأنه ممكن تبتدي بقرض وإننا لازم نكافح في الحياة عشان محدش بيدى حد حاجة ليلى – عميلة التضامن
  • 1067
    جوزي عنده مشغل فيه سبع ماكينات خياطة أنا اللي مسئولة عن الشغل والبنات، نفسي يبقى لينا اسم في السوق ويبقى عندنا معرض كبير للملابس فيفيان جمال، احدى عميلات مؤسسة التضامن
  • 1033
    عندى خمسة أطفال ولازم أساعد في مصاريفهم. أنا بطبخ كويس. واللي في إيديها صنعة حلوه تشتغل بيها وتطورها؛ أكيد هتكسب فلوس أميرة صلاح – عميلة التضامن
  • 1016
    البصل له فوائد كتيرة للبشرة والجسم غير أن احنا بنستخدمه في الأكل وكمان بيدخل في مكونات الأدوية وكريمات التجميل وبيتصدر للخارج. مصر مليانه خير كتير و فيها شباب كتير محتاج شغل بس عايزين اللي يوجههم وفاء صديق، احدى عميلات مؤسسة التضامن
  • 943
    أنا طول عمرى بحب شغل الخياطة، وبهتم جداً بجودة وتقفيل المنتج بتاعي علشان داأهم حاجة بتبين الشغل الكويس من الوحش صباح سليم، احدى عميلات مؤسسة التضامن
  • 934
    المبلغ اللي أخدناه من التضامن وشه حلو علينا وبنفتح فرع تاني للمطعم بتاعنا، على رأي المثل:"حوت يأكل حوت وقليل الجهد يموت" سهير جودة، احدى عميلات مؤسسة التضامن
  • 513
    أنا مقتنعه تماماً ان طول ما الإنسان فيه نفس يقدر يجيب قرش، بس لازم نرحم بعض ونجتهد ونحافظ على سمعتنا علشان نوصل أكبر قدر من الفائدة للناس وفاء – من عميلات مؤسسة التضامن
  • 509
    "إهتمي بموهبتك ونميها وراعى ضميرك في البيع والشراء" عائشة – من عميلات مؤسسة التضامن
  • 507
    "إبدائي صغيرة عادى وركزي على التجديد في المنتج ديماً علشان تقدرى تستمرى في السوق" صابرين – من عميلات مؤسسة التضامن
  • 505
    "أي سيدة دخلها محدود لازم تعرف أنها عندها عقل وعندها ايدين تشتغل بيهم وتأكدى ان ربنا مش بيضيع تعب حد أبداً" نجلاء – من عميلات مؤسسة التضامن
  • 503
    "كل سيدة لازم تبقى عارفه أنها قوية، تقدر تشتغل وتنتج وتربى أطفال محترمين تتسند عليهم في وقت مالكيش فيه ظهر" أميرة – من عميلات مؤسسة التضامن
  • 501
    "اللى يشتغل بأيديه عمر الدنيا ماتيجى عليه" أمينة – من عميلات مؤسسة التضامن